Visittkort som gir et godt inntrykk

Hvordan skal en lage visittkort som gir et godt inntrykk av hva du representerer?

I denne artikkelen vil vi gi deg noen tips om hva du bør tenke på før du skal lage et visittkort. Mange overser verdien av å ha et profesjonelt visittkort som gjenspeiler merkevaren eller tjenesten som skal selges. Det lille stykke med papir som du gir fra deg, kan være en avgjørende faktor for at du kommer videre i salgsprosessen. Visittkortet er ofte det første dokumentet en potensiell kunde mottar fra deg, og i den prosessen har du mulighetene til å gi dem et seriøst og positiv inntrykk av deg.

Det finnes utallige gjør-det-selv tjenester på nettet for å lage visittkort, ofte er det veldig rimelig siden du har begrensede muligheter til å påvirke designet og oppsettet. For en som mottar mange visittkort er det ganske enkelt å se eller føle at dette er et «billig» visittkort. En kan kanskje tenke at dette er noe spesielt, men personen som mottar visittkortet vil om ikke bevist så ubevist stemple kortet som «billig». Det er som oftest et inntrykk du ikke vil gi til en potensiell kunde.

Merkevarebygging av deg og ditt selskap burde være tilstede i alle elementene potensielle kunder blir berørt av. Visittkortet er altså som oftest det første elementet kunden får av deg. Sørg for at det blir et godt førsteinntrykk.

Når en tenker over det, er det ganske rart at mange ønsker å «spare» på visittkort, spesielt når det i utgangspunktet ikke er snakk om mye penger.

Her har du noen visittkorttips fra Gründerportalen:

Designet
Om du ikke selv har ferdighetene til å designe visittkort, bruk en designer som kan det og som har gjort det før. Be gjerne om å få se eksempler fra designeren å gjør opp din egen mening. Når du har bestemt deg for en designer anbefaler vi deg å bruke samme designer til å lage alt av design du trenger. Dette for å ivareta din merkevareprofil. Spør gjerne designeren om de kan lage design til nettsider, brosjyrer, brevpapir, skilt og alt annet du skal bruke firmaprofilering på, før du tar en beslutning.

Det enkle er ofte best
Størrelsen på et visittkort varierer. Da er det smart å tenke på hva kundene skal gjøre med ditt visittkort. Skal de putte det i lommeboken sin, skal de sette det inn i en visittkortholder, eller skal de ha det liggende løst i lommen, eller slengende på pulten? Tenk på dette når du velger størrelse, slik at kortets størrelse ikke blir til hinder for at den potensielle kunden skal ta vare på det.

Størrelsen og hva visittkortet er laget av kan også være en del av merkevareprofilen. Skal du være kreativ, pass på at du holder deg til en merkevareprofil som du kan stå inne for og som kan brukes på alt annet av design du trenger. Som oftest er det enkle best.

Hva skal stå på visittkortet?
Det kunden som oftest kan ha bruk for er alltid det viktigste. Logo for gjenkjenning, navn på selskapet om det ikke fremgår av logoen, navnet ditt, telefon nummer, e-post, nettside adresse, besøksadresse. Husk at du har begrenset med plass på et visittkort, ekstra effekter som slagord, sosiale medier, QR kode, bilde av deg, bilde av bygget eller produktet, kundereferanse, osv bør du tenke nøye gjennom før du benytter. Alt som er på visittkortet burde ha en konkret hensikt som gagner kunden og selskapet. Ikke tenk at du kom på en god idè, visittkortet har en bakside du også kan bruke. Ikke mange legger merke til baksiden av visittkortet i utgangspunktet, men vil du bruke den, bruk den til slogan eller noe som styrker din merkevareprofil og kan være til nytte for kunden. Et visittkort er ikke en reklameplakat, men en personlig oppfordring og forespørsel til kunden om at de skal kunne kontakte deg.

Til slutt
Du mottar et visittkort som er bøyd, revet opp i kanten, får blekk på fingrene, kjenner at det er «billig», forstår ikke hva selskapet tilbyr, eller hvem personen er, finner ikke kontaktinformasjonen du trenger, men må lete etter detaljene før du for eksempel finner besøksadressen blir du vel ikke imponert? Sørg for at ditt selskaps visittkort er designet slik at dette ikke skjer dine potensielle kunder. Vær tydelig, konkret og følg din merkevareprofil!

Har du fått noen tips og råd som har hjulpet deg til å lage et godt visittkort, setter vi veldig pris på om du vil dele ditt visittkort med oss. Send et bilde av visittkortet på e-post: post@gründerportalen.no

Lykke til!